Werking & statuten
Hieronder kan u de statuten en het huishoudelijk reglement van Jongliberalen vzw vinden.
Hebt u vragen over de statuten of het huishoudelijk reglement? Of hebt u vragen over de toepassing ervan in onze werking? Of hebt u vragen over statuten van de provinciale verbonden of de lokale afdelingen? Gelieve u te richten tot onze Secretaris-Generaal via het mailadres secgen@dejongliberalen.be.
STATUTEN
JONGLIBERALEN VZW
TITEL I: Naam, zetel, doel en duur van de vereniging
Art. 1 Naam
De vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam “Jongliberalen” en kan worden afgekort naar “JL”. De naam wordt in het Engels vertaald naar “Young Liberals of Belgium” en kan worden afgekort naar “YLB” in functie van lidmaatschap bij internationale organisaties.
Art. 2 Zetel
De zetel van de vereniging is gevestigd te Melsensstraat 34, 1000 Brussel. De zetel bevindt zich in het gerechtelijk arrondissement Brussel.
Deze zetel mag overgeplaatst worden naar een ander adres binnen het gerechtelijk arrondissement bij eenvoudige beslissing van de Algemene Vergadering.
Art. 3 Doel
De vereniging heeft tot doel het verenigen van jongeren uit Vlaanderen en Brussel die een consequente en kritische politiek, gegrond op de liberale ideologie en democratische principes, aanhangen en actief uitdragen. De vereniging beoogt tevens de begeleiding, ondersteuning en stimulering van jeugdwerkinitiatieven die deze doelstelling delen.
Art. 4 Principes in haar werking
De vereniging en haar leden aanvaarden de principes en de regels van de democratie en onderschrijven het Europees Verdrag inzake de Rechten van de Mens, het Verdrag inzake de Rechten van het Kind en de beginselverklaring van de Jongliberalen.
Art. 5 Duur
Jongliberalen bestaat voor onbepaalde duur en kan te allen tijde worden ontbonden.
TITEL II: Leden
Art. 6 Minimum aantal leden
De vereniging telt minstens drie leden die niet verwant zijn in de eerste of tweede graad. Als het aantal leden daalt tot minder dan drie, dan wordt de vereniging ontbonden.
Art. 7 Voorwaarden voor lidmaatschap
Om lid te zijn van de vereniging moet men:
-
de volle leeftijd van veertien jaar bereikt hebben en nog geen zesendertig jaar zijn;
-
de doelstellingen van de vereniging onderschrijven;
-
het jaarlijkse lidgeld betalen;
-
niet uitgesloten zijn uit de vereniging.
Art. 8 Onverenigbaarheden met en schorsing van lidmaatschap
Om lid te zijn van de vereniging mag men enkel lid zijn van politieke jongerenverenigingen die aanleunen bij het liberalisme, zoals verenigingen geassocieerd met onze koepelorganisaties European Liberal Youth (LYMEC) en International Federation of Liberal Youth (IFLRY) of van partijen die aanleunen bij het liberalisme, zoals partijen geassocieerd met de Alliance of Liberals and Democrats for Europe Party (ALDE), Liberal International en Renew Europe.
Een lid wordt van rechtswege uitgesloten indien die zich kandidaat stelt op een kieslijst van een andere partij dan Open Vld of diens erkende lokale kieslijst. Een lid kan wel op een kieslijst van een lokale partij staan, indien deze lokale partij geen onderdeel uitmaakt van een nationale partij, die niet geassocieerd is met voornoemde organisaties, en indien er geen kieslijst is neergelegd door Open Vld of een erkende lokale afdeling. De opvolgers van de voornoemde organisaties komen eveneens in aanmerking.
Een lid kan uitgesloten worden van de vereniging als tuchtmaatregel conform het Huishoudelijk Reglement.
Art. 10 Aanvraag van lidmaatschap
Het lidmaatschap wordt aangevraagd bij het Bestuursorgaan. Daarnaast heeft elk lid de mogelijkheid om te worden toegewezen aan de lokale afdeling die zich bevindt in de gemeente waar de aanvrager is gedomicilieerd, tenzij de aanvrager een andere voorkeur te kennen geeft. Indien er geen lokale afdeling bestaat in de gemeente waar de aanvrager is gedomicilieerd, zal het lid worden toegewezen aan de afdeling die zich het dichtst in de buurt bevindt, tenzij de aanvrager een andere voorkeur te kennen geeft.
Art. 11 Lidmaatschapsbijdrage
De Algemene Vergadering bepaalt jaarlijks de lidmaatschapsbijdrage. Deze bedraagt ten hoogste 20 euro en is opeisbaar de vijftiende dag na haar vaststelling. Lokale afdelingen kunnen bijkomend een lokale lidmaatschapsbijdrage innen. De som van de nationale en lokale bijdrage mag niet hoger zijn dan 25 euro.
Art. 12 Ereleden
De vereniging mag ereleden aanvaarden. Zij zijn vrijgesteld van de leeftijdsgrens in artikel 7 en hun jaarlijks lidgeld, vastgelegd door de Algemene Vergadering, mag hoger liggen dan het bedrag bepaald in artikel 11.
Art 13. Stopzetting van lidmaatschap
Elk lid kan te allen tijde uit de vereniging ontslag nemen. Dat ontslag wordt schriftelijk aan de voorzitter van het Bestuursorgaan gericht. Leden worden van rechtswege als ontslagnemend beschouwd indien:
-
Ze niet meer voldoen aan de voorwaarden uit artikel 7 en 8;
-
Ze overleden zijn;
-
Ze onder bewind zijn geplaatst;
-
Ze geïnterneerd zijn;
-
Ze geheel of gedeeltelijk ontzet zijn uit hun politieke of burgerlijke rechten;
-
Ze gedwongen opgenomen zijn.
Ontslagnemende leden worden onmiddellijk uit het ledenbestand verwijderd door de Secretaris-Generaal.
Art. 14 Vermogen van de vereniging
Leden hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, geen recht op een aandeel in de behaalde winsten, geen recht op opbrengsten van de vereniging waardoor leden zich individueel verrijken. De leden kunnen bij uittreding nooit teruggaven of vergoedingen vorderen voor gestorte bijdragen of gedane inbrengen, inclusief de lidmaatschapsbijdrage.
TITEL III: De organen van de vereniging
Art. 15 Organen
De organen van de vereniging zijn het Congres, de Algemene Vergadering en het Bestuursorgaan. Andere organen kunnen door de Algemene Vergadering worden opgericht, zonder dat ze afbreuk mogen doen aan de organen vermeld in deze statuten.
Art. 16 Congres
§1 Samenstelling
Het Congres bestaat uit alle leden van de vereniging. Zij genieten stemrecht.
§2 Samenkomst van het Congres
Het Congres kan op twee manieren worden samengeroepen, bij beslissing van de Algemene Vergadering en bij beslissing van minstens 10% van de leden. Indien de leden het Congres samenroepen, moet dit binnen twee maanden gebeuren.
§3 Beslissingsregel van het Congres
Het Congres beslist bij dezelfde beslissingsregels als de Algemene Vergadering, met uitzondering dat er voor rechtsgeldige beslissingen van het Congres geen quorum vereist is.
§4 Bevoegdheden van het Congres
Het Congres is het hoogste beslissingsorgaan van de vereniging.
§5 Organisatie van het Congres
De wijze waarop het Congres wordt georganiseerd is terug te vinden in het Congres Reglement, opgesteld door de Algemene Vergadering.
Art. 17 Algemene Vergadering
§1 Samenstelling
De Algemene Vergadering bestaat uit de verkozen, gecoöpteerde en toegevoegde leden, alsook de rechtstreeks verkozen voorzitter. Zij genieten stemrecht.
Ze wordt voorgezeten door de Voorzitter, of indien deze afwezig is, door de Ondervoorzitter of Secretaris-Generaal.
Niet-verkozen, niet-gecoöpteerde en niet-toegevoegde leden mogen de vergadering bijwonen, behoudens wanneer er besloten wordt vergaderd. Zij hebben spreekrecht, zij het evenwel zonder stemrecht.
§2 Verkiezing van de leden van de Algemene Vergadering
De Algemene Vergadering wordt elke twee jaar verkozen door alle leden van de vereniging voor één bestuurstermijn van maximaal twee jaar. De Algemene Vergadering legt de datum vast. Het Huishoudelijk Reglement bepaalt het verloop van de verkiezingen.
De Algemene Vergadering bestaat uit 25 verkozen leden, inclusief de rechtstreeks verkozen voorzitter. Ze worden verkozen door alle leden van de vereniging in één nationale kieskring. Tijdens de stemming kunnen stemgerechtigde leden een stem uitbrengen op maximaal vijf kandidaten, naast één stem op de voorzitterskandidaten.
Bij de aanstelling van de leden van de Algemene Vergadering wordt rekening gehouden met een minimale vertegenwoordiging van de zes verschillende regio’s. Zo dienen voor de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Limburg telkens minstens twee leden te zetelen in de Algemene Vergadering. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is dit één lid. Een kandidaat vertegenwoordigt de regio waarin diens lokale afdeling ligt. Indien de kandidaat geen lokale afdeling heeft, dan zal het de woonplaats zijn die de regio bepaalt.
Indien de samenstelling van de Algemene Vergadering niet aan deze voorwaarde voldoet, worden er toegevoegde leden aangesteld. Dat zijn niet-verkozen kandidaten, afkomstig uit de respectievelijke ondervertegenwoordigde regio’s, met het hoogste aantal stemmen op de kieslijst. Indien er niet genoeg kandidaten verkiesbaar waren uit de respectievelijke ondervertegenwoordigde regio’s en daardoor de voorwaarde van minimale vertegenwoordiging niet kan worden bereikt, dan is de Algemene Vergadering uitgezonderd om zich in regel te stellen voor de respectievelijke regio.
Indien de opvolgerslijst is uitgeput of de uitputting onvermijdelijk wordt, zal de Algemene Vergadering beslissen om eenmalig tussentijdse verkiezingen te organiseren. De tussentijdse verkiezingen mogen ten vroegste zes maanden na de start van de bestuurstermijn en ten laatste zes maanden voor het einde van de bestuurstermijn. De tussentijdse verkiezingen zullen op dezelfde wijze georganiseerd worden als de tweejaarlijkse verkiezingen. Opvolgers dienen zich opnieuw te kandideren om te kunnen zetelen in de Algemene Vergadering.
Om verkiesbaar te zijn dient men lid te zijn van de vereniging en moet men de volwassen leeftijd van 18 jaar hebben bereikt op de dag van de verkiezing.
§3 Coöptatie van de leden van de Algemene Vergadering
De Algemene Vergadering telt maximaal drie gecoöpteerde leden. Coöptaties kunnen worden voorgesteld door ieder lid van de Algemene Vergadering en moet worden goedgekeurd door een eenvoudige meerderheid. Hun mandaat loopt tot het einde van de lopende bestuurstermijn.
Indien een gecoöpteerd lid van de Algemene Vergadering ook opvolger is en door opvolging wordt verkozen in de Algemene Vergadering, zal het lid niet langer als gecoöpteerd lid worden beschouwd. Dit is eveneens het geval indien een gecoöpteerd lid van de Algemene Vergadering zich kandidaat stelt tijdens tussentijdse verkiezingen en verkozen geraakt.
§4 Ontslag uit de Algemene Vergadering
Leden van de Algemene Vergadering kunnen ontslag nemen uit de Algemene Vergadering per brief of elektronische post gericht aan de Secretaris-Generaal. Het ontslag gaat in op de dag na het versturen van de ontslagbrief. Het ontslag wordt ter kennisgeving voorgelegd op de eerstvolgende Algemene Vergadering, waar per direct een opvolger wordt aangesteld tot het einde van de bestuurstermijn.
Een lid maakt van rechtswege geen deel meer uit van de Algemene Vergadering indien het lid vier vergaderingen, zonder voorafgaandelijke verwittiging, afwezig is gebleven. Het ontslag gaat in op de dag na de Algemene Vergadering waarop de vierde afwezigheid werd betekend. Het ontslag wordt ter kennisgeving voorgelegd op de eerstvolgende Algemene Vergadering, waar per direct een opvolger wordt aangesteld tot het einde van de bestuurstermijn.
Een lid van de Algemene Vergadering maakt van rechtswege geen deel meer uit van de Algemene Vergadering indien het lid acht vergaderingen, ongeacht voorafgaandelijke verwittiging, afwezig is gebleven. Het ontslag gaat in op de dag na de Algemene Vergadering waarop de achtste afwezigheid werd betekend. Het ontslag wordt ter kennisgeving voorgelegd op de eerstvolgende Algemene Vergadering, waar per direct een opvolger wordt aangesteld tot het einde van de bestuurstermijn.
Voor het afzetten van een lid van de Algemene Vergadering is een tweederdemeerderheid van de stemmen vereist. Een lid van de Algemene Vergadering mag niet deelnemen aan een stemming waarbij wordt beslist over diens afzetting.
Een lid, dat werd afgezet door de Algemene Vergadering, wordt voor twee jaar uitgesloten om deel te nemen aan verkiezingen. Leden, die door afwezigheid van rechtswege ontslagen werden, worden voor twee jaar uitgesloten om deel te nemen aan verkiezingen, behoudens een afwijkende beslissing van de Algemene Vergadering zoals bepaald in het Huishoudelijk Reglement.
§5 Opvolging van de leden van de Algemene Vergadering
Wanneer een lid van de Algemene Vergadering ontslag neemt of wordt afgezet, wordt een opvolger per direct aangesteld op de eerstvolgende Algemene Vergadering. Daarbij blijft de voorwaarde van minimale vertegenwoordiging in artikel 17§2 gelden.
Bij uitputting van de opvolgerslijst, zullen tussentijdse opvolgersverkiezingen plaatsvinden. De modaliteiten worden bepaald door de Algemene Vergadering, maar moeten steeds voldoen aan de voorwaarden uitgeschreven in deze statuten.
§6 Samenkomst van de Algemene Vergadering
De Algemene Vergadering wordt minimum tien keer per jaar bijeengeroepen door het Bestuursorgaan. De leden zullen hiervan minstens vijftien dagen voor de vergadering schriftelijk of via elektronische post op de hoogte worden gesteld door de Secretaris-Generaal. De uitnodiging zal de agenda, datum, plaats en uur vermelden.
Van elke vergadering worden notulen opgesteld. Alle leden kunnen deze inkijken op de maatschappelijke zetel. De notulen worden tevens aan de leden van de Algemene Vergadering bezorgd. Op de eerstvolgende vergadering dienen deze notulen te worden goedgekeurd.
Een Bijzondere Algemene Vergadering kan worden samengeroepen op verzoek van een vijfde van de leden van de Algemene Vergadering en moet dan binnen één maand plaatsvinden.
Het Bestuursorgaan moet elk agendavoorstel opnemen op verzoek van minstens drie leden van de Algemene Vergadering. Dit moet overgemaakt worden aan de Secretaris-Generaal ten laatste één week voor de start van de Algemene Vergadering.
§7 Beslissingsregel van de Algemene Vergadering
De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigden, behoudens de gevallen waar de statuten een bijzondere meerderheid voorzien.
Een lid van de Algemene Vergadering kan zich door een volmachtdrager laten vertegenwoordigen, maar zal als verontschuldigd worden gezien overeenkomstig artikel 17§5. Daarvoor dient het lid zich ten laatste vierentwintig uur voor de start van de Algemene Vergadering te richten aan de Secretaris-Generaal met de naam van de volmachtdrager. De volmachtdrager moet lid zijn van de Algemene Vergadering en mag slechts één volmacht dragen. Volmachten kunnen niet worden gebruikt voor aanstellingen en sanctioneringen.
In geval van stemmingen worden blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend in de bepaling van de meerderheid. Stemmingen over personen zijn altijd geheim. Alle andere stemmingen zijn openbaar, tenzij de Algemene Vergadering hierover anders beslist. Elk lid heeft één stem. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
Om rechtsgeldige beslissingen te maken, dient er geen quorum te worden bereikt, behoudens waar de statuten dit voorschrijven.
§8 Bevoegdheden van de Algemene Vergadering
De Algemene Vergadering is bevoegd voor, maar niet beperkt tot:
-
Het benoemen en afzetten van leden van de Algemene Vergadering en het Bestuursorgaan;
-
Het goedkeuren van de begrotingen en jaarrekening;
-
Het opmaken en wijzigen van de statuten;
-
Het verlenen van kwijting aan bestuurders;
-
Het ontbinden van de vereniging;
-
Het omzetten van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;
-
Alle andere bevoegdheden die worden bepaald in de statuten.
Deze bevoegdheden kunnen niet worden gedelegeerd aan enig ander orgaan.
Art. 18 Bestuursorgaan
§1 Samenstelling
Het Bestuursorgaan bestaat uit leden van de Algemene Vergadering, bestuursleden genoemd. Ze bestaat minstens uit de:
-
Voorzitter;
-
Ondervoorzitter;
-
Secretaris-Generaal;
-
Penningmeester;
-
Politiek-Secretaris;
-
Internationaal Politiek-Secretaris.
De functie van Ondervoorzitter is verenigbaar met de andere functies, met uitzondering van die van Voorzitter. Alle andere bestuursfuncties zijn niet verenigbaar met elkaar. Verder kunnen leden van de Algemene Vergadering worden aangesteld als bestuurder.
De portfolio's en verantwoordelijkheden van de bestuursleden worden verder bepaald in het Huishoudelijk Reglement.
§2 Verkiezing van de leden van het Bestuursorgaan
De Voorzitter wordt rechtstreeks verkozen door alle stemgerechtigde leden van de vereniging voor één bestuurstermijn. De verkiezing van de Voorzitter valt samen met de verkiezingen voor de leden van de Algemene Vergadering, behoudens in het geval van tussentijdse voorzittersverkiezingen.
De bestuurstermijn van het Bestuursorgaan loopt gelijk aan die van de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering verkiest de overige leden van het Bestuursorgaans voor een periode niet langer dan de huidige bestuurstermijn.
Het Huishoudelijk Reglement bepaalt het verloop van de verkiezingen.
§3 Ontslag uit het Bestuursorgaan
Bestuursleden kunnen ontslag nemen uit het Bestuursorgaan per brief of elektronische post gericht aan de Voorzitter. Het ontslag gaat meteen in, waarbij de bestuurder ontheven is van alle rechten en plichten. Het wordt ter kennisgeving voorgelegd op de eerstvolgende Algemene Vergadering. Voor statutaire bestuursfuncties dient er binnen een redelijke termijn een nieuwe bestuurder worden aangesteld. De bestuurder wordt aangesteld tot het einde van de lopende bestuurstermijn.
De Voorzitter kan ontslag nemen uit het Bestuursorgaan per brief of elektronische post gericht aan de Secretaris-Generaal en Ondervoorzitter. Het ontslag gaat meteen in, waarbij de Voorzitter ontheven is van alle rechten en plichten. Het wordt ter kennisgeving voorgelegd op de eerstvolgende Algemene Vergadering. De Ondervoorzitter neemt de taken van de Voorzitter tijdelijk waar totdat de Algemene Vergadering onder zich een nieuwe Voorzitter aanduidt of tussentijdse voorzittersverkiezingen organiseert. De Voorzitter wordt aangesteld of verkozen tot het einde van de lopende bestuurstermijn.
Voor het afzetten van een Bestuurslid door de Algemene Vergadering is een tweederdemeerderheid nodig. Voor het afzetten van de Voorzitter is de aanwezigheid van tweederde van de Algemene Vergadering vereist, die met een tweederdemeerderheid van de aanwezige leden van de Algemene Vergadering hierover kunnen beslissen. Een bestuurder mag niet deelnemen aan de stemming waarbij wordt beslist over diens afzetting. Een afzetting van een bestuurslid dient geagendeerd te zijn om te kunnen worden gestemd.
Indien het aantal bestuurders minder bedraagt dan het aantal voorgeschreven in artikel 6, dan moet de Algemene Vergadering zo snel mogelijk een nieuwe bestuurder benoemen. In afwachting blijven enkel de overgebleven bestuurders bevoegd.
§4 Samenkomst van het Bestuursorgaan
Het Bestuursorgaan komt samen telkens wanneer het belang van de vereniging dat vereist, wanneer de Voorzitter hiertoe beslist of op vraag van een vijfde van de bestuurders. Dit moet binnen twee weken na de vraag gebeuren, tenzij anders overeengekomen.
Van elke vergadering worden notulen opgesteld. Alle leden van de Algemene Vergadering kunnen deze inkijken op de maatschappelijke zetel. De notulen worden tevens aan de leden van het Bestuursorgaan bezorgd. Op de eerstvolgende vergadering dienen deze notulen te worden goedgekeurd.
Het Bestuursorgaan moet elk agendavoorstel opnemen op verzoek van minstens één bestuurder.
§5 Beslissingsregel van het Bestuursorgaan
Het Bestuursorgaan is een collegiaal orgaan en maakt beslissingen op basis van consensus.
§6 Bevoegdheden van het Bestuursorgaan
Het Bestuursorgaan is belast met het dagelijks bestuur van de vereniging. Ze kan bestuurshandelingen stellen die noodzakelijk zijn voor het dagelijks bestuur van de vereniging of die welke zowel wegens hun geringe belang als wegens de nood aan een snelle oplossing geen optreden van de Algemene Vergadering verantwoorden.
Het Bestuursorgaan vertegenwoordigt haar bestuurshandelingen bij elke gerechtelijke en buitengerechtelijke handeling.
Het Bestuursorgaan verleent bijzondere volmacht aan de Voorzitter en de Penningmeester om alleen op te treden om bankrekeningen op naam van de vereniging te openen en volmachten op de bankrekeningen te verlenen.
Het Bestuursorgaan beschikt tevens over alle bevoegdheden die niet bij wet of deze statuten aan de Algemene Vergadering of het Congres worden toegekend.
TITEL IV: Diverse bepalingen
Art. 19 Begroting en jaarrekening
Het dienstjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot en met 31 december. Het Bestuursorgaan bereidt de begroting en de rekening voor en legt ze ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering. De jaarrekening wordt neergelegd door de Penningmeester.
Art. 20 Huishoudelijk Reglement
Voor aangelegenheden die niet door deze statuten zijn geregeld, zal verwezen worden naar het Huishoudelijk Reglement van Jongliberalen vzw. Dat kan opgesteld, gewijzigd of opgeheven worden door de Algemene Vergadering, conform de voorwaarden bepaald in artikel 21.
Art. 21 Wijziging en interpretatie van de statuten en het Huishoudelijk Reglement
Alleen het Congres en de Algemene Vergadering kunnen de statuten wijzigen.
Tot wijziging van de statuten door de Algemene Vergadering kan slechts worden besloten indien die wijziging op de oproeping is vermeld. Om tot stemming over te kunnen gaan, dient tweederde van de leden van de Algemene Vergadering aanwezig te zijn. Wordt dit aantal niet bereikt dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, minimum 14 dagen na de eerste vergadering, die een geldig besluit kan nemen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Tot wijziging van de statuten door het Congres kan slechts worden besloten indien die wijziging op de oproeping is vermeld. Om tot stemming over te kunnen gaan, dient er geen minimumaantal leden aanwezig te zijn.
Voor elke wijziging van de statuten of het Huishoudelijk Reglement is een meerderheid van tweederde van de leden vereist, tenzij voor de wijziging van de doelstelling van de vereniging, waarvoor een viervijfde meerderheid vereist is.
De statuten en het Huishoudelijk Reglement worden geïnterpreteerd door de Secretaris-Generaal, in samenspraak met het Bestuursorgaan, in geval van onenigheid.
Art. 22 Ontbinding
Tot de ontbinding van de vereniging kan slechts besloten worden door een Buitengewone Algemene Vergadering waarop minimum tweederde van de leden aanwezig is. Deze beslissing kan enkel worden genomen met een viervijfde meerderheid van de aanwezige leden. Het nettoactief zal dan worden overgedragen aan een vereniging met een gelijkaardig doel.
Art. 23 Slotbepaling
Voor alles wat bij deze statuten niet werd geregeld, geldt de in voege zijnde wetgeving, met name de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 4 april 2019 en de (toekomstige) uitvoeringsbesluiten.
Art. 24 Overgangsbepaling
Deze statuten treden in werking op de dag na de Algemene Vergadering waarop ze werden goedgekeurd. Artikels over verkiezingen, samenstelling en opvolging van leden van de Algemene Vergadering alsook de verkiezing, samenstelling en opvolging van de leden van het Bestuursorgaan treden pas in werking aan de start van de volgende verkiezingen van de Algemene Vergadering.
De Raad van Bestuur, aangesteld op 7 december 2023, zal opgaan in de Algemene Vergadering met de inwerkingtreding van deze statuten. Het Kernbestuur, aangesteld op 7 december 2023 door de Raad van Bestuur en belast met het dagelijks bestuur, zal opgaan in het Bestuursorgaan met de inwerkingtreding van deze statuten.
Deze statuten werden aangenomen op de Algemene Vergadering van 27/03/2025 en vervangen de statuten van 02/06/2005.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
JONGLIBERALEN VZW
Titel I: Algemene bepalingen
Art. 1 Statuten
Het Huishoudelijk Reglement vult de Statuten van Jongliberalen vzw aan en regelt de werking van de vereniging. Bij tegenstrijdigheden tussen het Huishoudelijk Reglement en de Statuten zullen de bepalingen van de Statuten altijd primeren.
Art. 2 Onafhankelijkheid
Jongliberalen is de erkende jongerenpartij van Open Vld en diens opvolgers, maar haar werking is onafhankelijk. Mandaathouders trachten ten allen tijde deze onafhankelijk te beschermen.
Titel II: Bestuursorgaan
Art. 3 Verkiezing van de Voorzitter
Het verloop van de verkiezing van de Voorzitter is gelijk aan het verloop van de verkiezing van de leden van de Algemene Vergadering met uitzondering van het aantal stemrondes.
Indien geen enkele kandidaat meer dan de helft van de stemmen behaalt, wordt een tweede stemronde georganiseerd. De tweede stemronde vindt een week na de start van de eerste stemronde plaats, waarbij alle leden 48 uur de tijd krijgen om hun stem uit te brengen.
Indien er slechts één kandidaat is, wordt deze kandidatuur bekrachtigd door de Algemene Vergadering en worden er geen verkiezingen georganiseerd. Bij een staking van stemmen is de jongste kandidaat verkozen.
Tijdens de campagneperiode is het niet toegestaan om geschenken uit te delen en tijdens de stemming is het niet toegelaten om nog campagne te voeren.
Art. 4 Verkiezing van de leden van het Bestuursorgaan
Na de voorstelling van de bestuursfuncties door de Voorzitter tijdens de installatievergadering, hebben de leden van de Algemene Vergadering vijf dagen tijd om te kandideren. Na de sluiting van de kandidaturen worden alle kandidaturen bezorgd aan de leden van de Algemene Vergadering. Op de eerstvolgende bijeenkomst van de Algemene Vergadering, ten vroegste een week na de laatste bijeenkomst, kan iedere kandidaat diens kandidatuur voorstellen en verdedigen, waarna een geheime stemming volgt. De kandidaat met de meeste voorkeurstemmen wordt aangesteld als Bestuurder. Bij een staking van stemmen is de jongste kandidaat verkozen. Dezelfde procedure dient te worden gevolgd indien een Bestuurder wordt vervangen of er tijdens de bestuurstermijn een nieuwe bestuursfunctie wordt opengezet.
Art. 5 Verantwoordelijkheden van de leden van het Bestuursorgaan
§1 Voorzitter
De Voorzitter vertegenwoordigt de vereniging en zorgt voor de werking van het Bestuursorgaan.
-
De Voorzitter dient de goedgekeurde standpunten te vertolken. In geval van hoogdringendheid, kan de Voorzitter standpunten innemen na goedkeuring van het Bestuur. Deze standpunten worden voorgelegd op de eerstvolgende Algemene Vergadering.
-
De Voorzitter leidt en begeleidt de andere leden van het Bestuursorgaan in hun werking.
§2 Ondervoorzitter
De Ondervoorzitter treedt op als vervanger indien de Voorzitter afwezig is en ondersteunt de Voorzitter in diens taken.
§3 Secretaris-Generaal
-
De Secretaris-Generaal treedt op als vervanger indien de Voorzitter en Ondervoorzitter afwezig zijn.
-
De Secretaris-Generaal zorgt voor de notulen van alle vergaderingen en stelt deze beschikbaar voor de leden van de Algemene Vergadering.
-
De Secretaris-Generaal is verantwoordelijk voor de administratieve verplichtingen van de vereniging, waaronder de publicaties in het Belgisch Staatsblad en de aanpassingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
§4 Penningmeester
-
De Penningmeester beheert de financiën van de vereniging en houdt de boekhouding van de vereniging bij. De Penningmeester kan deze taak delegeren naar een extern persoon buiten de vereniging, maar draagt steeds de eindverantwoordelijkheid.
-
De Penningmeester stelt de begroting op en legt deze ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering.
-
De Penningmeester stelt de financiële maandverslagen op en licht ze toe op de Algemene Vergadering.
-
De Penningmeester legt de jaarrekening neer bij de Nationale Bank.
§5 Politiek-Secretaris
De Politiek-Secretaris is verantwoordelijk voor de politieke werking van de vereniging.
§6 Internationaal Politiek-Secretaris
-
De Internationaal Politiek-Secretaris is verantwoordelijk voor de internationale werking van de vereniging en onderhoudt contacten met zusterorganisaties in het buitenland.
-
De Internationaal Politiek-Secretaris vertegenwoordigt de verenigingen binnen de internationale organisaties waarvan de vereniging lidmaatschap heeft.
-
De Internationaal Politiek-Secretaris stelt de delegaties samen voor internationale bijeenkomsten van de organisaties waarvan de vereniging lid is.
§7 Residuaire bevoegdheden
Alle andere bevoegdheden worden verdeeld onder het Bestuursorgaan. Hiervoor kunnen bestuursfuncties worden opengesteld, op voordracht van de Voorzitter en met goedkeuring van de Algemene Vergadering.
Titel III: Algemene Vergadering
Art. 6 Verkiezing van de leden van de Algemene Vergadering
§1 Verloop van de verkiezingen
Na het uitschrijven van de verkiezingen door de Algemene Vergadering is het Bestuursorgaan verantwoordelijk voor de organisatie ervan.
Het Bestuursorgaan opent de kandidaturen zes weken voor de start van de stemming. Leden hebben twee weken de tijd om hun kandidatuur in te dienen. Na de sluiting van de kandidaturen volgen er vier weken van campagne. Daarna volgt een stemming waarbij alle leden 48 uur hebben om hun stem uit te brengen. Tijdens de campagneperiode is het niet toegestaan om geschenken uit te delen en vanaf vierentwintig uur voor de stemming is het niet toegelaten om nog campagne te voeren.
Na de beëindiging van de stemming wordt de verkiezingsuitslag gecontroleerd en bekrachtigd door de Kiescommissie, waarbij elke kandidaat een getuige mag afvaardigen. Bij een staking van stemmen is de jongste kandidaat verkozen. De verkiezingsuitslag wordt na de bekrachtiging aan alle leden bekendgemaakt door de Kiescommissie.
Voordat er kennis wordt genomen van de verkiezingsresultaten tijdens de installatie van de Algemene Vergadering, geeft de Kiescommissie een verslag van de verkiezingen.
§2 Verzoek tot deelname aan de verkiezingen
Indien een lid van de Algemene Vergadering van rechtswege werd ontslagen wegens aanhoudende afwezigheid, dan is deze voor twee jaar uitgesloten van deel te nemen aan verkiezingen, beginnende op de dag van het ontslag.
Een lid kan een uitzondering aanvragen om zich opnieuw te kunnen kandideren. Daarvoor dient het lid een verzoek met een korte motivering in te dienen bij de Kiescommissie. De Kiescommissie maakt de lijst met verzoeken over aan de Algemene Vergadering, die met gewone meerderheid beslist over elk verzoek. De stemming is geheim.
§3 Stemrecht tijdens de verkiezingen
Alle leden hebben stemrecht indien ze hun jaarlijks lidgeld hebben betaald voor de sluiting van de kandidaturen.
Art. 7 Kiescommissie
De Kiescommissie waakt over de integriteit van de verkiezingen. Ze wordt voorgezeten door de Secretaris-Generaal en bijgestaan door twee leden en twee plaatsvervangers, aangesteld door de Algemene Vergadering. Geen lid van de Kiescommissie kan zich kandidaat stellen voor Voorzitter van de vereniging. Indien een lid van de Kiescommissie zich kandidaat stelt voor deze functie of ontslag neemt uit de Kiescommissie, zal een plaatsvervanger worden aangesteld.
De Kiescommissie is bevoegd voor:
-
het controleren van de integriteit van de verkiezingen;
-
het ontvankelijk verklaren van kandidaturen;
-
het verifiëren en bekrachtigen van het verkiezingsresultaat;
-
het uitsluiten van kandidaten bij onregelmatigheden, fraude of het overtreden van regels met betrekking tot de verkiezingen.
Titel IV: Congres
Art. 8 Bevoegdheden
Het Congres is het hoogste beslissingsorgaan van de vereniging. Ze buigt zich over de politieke belangen en standpunten van de Jongliberalen.
Art. 9 Organisatie van het Congres
De Algemene Vergadering legt de datum en uur van de bijeenkomst vast en stelt, op voordracht van het Bestuursorgaan, een Congrescomité en Bureau aan ten laatste een maand voor de start van de bijeenkomst.
Alle leden worden ten laatste een maand voor de start van de bijeenkomst uitgenodigd.
Het Congrescomité stuurt de congrestekst naar alle leden door ten laatste een maand voor de start van de bijeenkomst, waarbij alle leden en lokale afdelingen amendementen kunnen indienen tot een week voor de start van de bijeenkomst.
De opening van de bijeenkomst gebeurt door de Voorzitter. Vanaf dit moment tot de installatie van het Bureau, treden de Secretaris-Generaal en de Politiek-Secretaris op als waarnemend Bureau.
Art. 10 Congrescomité
§1 Samenstelling van het Congrescomité
Het Congrescomité wordt voorgezeten door de Politiek-Secretaris en Internationaal Politiek-Secretaris. Ze worden bijgestaan door minimum één en maximum zes leden. Zij hoeven geen mandaat te hebben binnen de vereniging.
§2 Bevoegdheden van het Congrescomité
Het Congrescomité stelt een ontwerp-congrestekst, waarmee ze bepaalt welke standpunten voor herziening vatbaar worden verklaard of welke standpunten worden toegevoegd.
Art. 11 Bureau van het Congres
§1 Installatie en vervanging van het Bureau
De installatie van het Bureau gebeurt door een stemming bij gewone meerderheid. Wanneer de installatie niet wordt goedgekeurd door het Congres, zal er een geheime stemming worden georganiseerd voor diens vervanging.
Ieder aanwezig lid kan kandidaat zijn mits steun van twee leden, die geen lid zijn van de lokale afdeling van de kandidaat. Ieder lid mag op twee kandidaten stemmen. De drie kandidaten met de meeste stemmen zijn verkozen en vormen samen het Bureau.
§2 Samenstelling van het Bureau
Het Bureau bestaat uit minstens twee en maximaal vier leden, waarbij slechts de helft van de leden een mandaat mag hebben in het Bestuursorgaan. De Voorzitter is uitgesloten van te zetelen in het Bureau.
Het Congres wordt voorgezeten door twee leden van het Bureau. Ze kunnen worden afgelost door een ander lid van het Bureau.
§3 Bevoegdheden van het Bureau
Het Congres wordt voorgezeten door twee leden van het Bureau, de welke zijn bevoegd om:
-
de bijeenkomst in goede banen te leiden;
-
de bijeenkomst te onderbreken;
-
de sprekerslijsten te openen en te sluiten;
-
stemmingen te organiseren;
-
te oordelen over ordemoties.
In de uitoefening hiervan mogen ze beperkende maatregelen opleggen aan leden die het Congres verstoren, waaronder:
-
het inperken van de spreektijd;
-
het tijdelijk afnemen van het spreekrecht;
-
het afnemen van het recht om ordemoties in te dienen.
Art. 12 Ontwerp-congrestekst
Voor ieder amendement moet een indiener en een plaatsvervanger vermeld zijn. Alleen deze persoon of diens plaatsvervanger heeft tijdens de bijeenkomst het recht om het amendement voor te stellen en te verdedigen.
Alle leden en lokale afdelingen hebben het recht om tijdens de bijeenkomst een standpunt, dat niet door het Congrescomité werd opengesteld, voor herziening vatbaar te verklaren. Deze worden aan het einde van de bijeenkomst behandeld. Om een standpunt voor herziening vatbaar te verklaren is er een gewone meerderheid nodig, behoudens wanneer het standpunt reeds werd geamendeerd of aangenomen binnen de laatste twee jaar, dan is er een tweederdemeerderheid nodig.
Art. 13 Verloop van het Congres
Nadat het Bureau is aangesteld, kan de bijeenkomst beginnen. Het Bureau kondigt de behandeling van een standpunt aan. Deze worden voorgesteld door het Congrescomité. Na de voorstelling van het standpunt opent het Bureau de debatten.
-
Amendementen worden één voor één besproken, waarbij het Bureau de volgorde bepaalt.
-
Tijdens de debatten kunnen amendementen op amendementen worden ingediend door elk lid of lokale afdeling. Deze kunnen aanvaard of voorgesteld worden door de indiener van het amendement waarop geamendeerd wordt. Bij niet-aanvaarding volgt een stemming. Indien een geamendeerd amendement niet wordt goedgekeurd, wordt er over het oorspronkelijke ongeamendeerde amendement gestemd.
-
Na de behandeling van de amendementen, wordt het (geamendeerde) standpunt besproken.
-
De indiener van een standpunt of amendement krijgt altijd de kans om te repliceren tijdens de debatten. Hiervoor hoeft de indiener niet op de sprekerslijst te staan.
Het Bureau sluit de debatten, waarna de stemming over het standpunt wordt geopend. Om een standpunt of een amendement aan te nemen is er een gewone meerderheid nodig. Na de stemming is de behandeling van een standpunt afgerond en wordt het opgenomen in de congrestekst.
Art. 14 Standpuntenboek
Het Standpuntenboek is de verzameling van alle standpunten van de vereniging, aangenomen door middel van een goedgekeurde congrestekst. Elk standpunt draagt een nummer en is toegevoegd aan een hoofdstuk. Een Congres kan zowel standpunten toevoegen aan bestaande hoofdstukken of bestaande standpunten wijzigen, als nieuwe hoofdstukken toevoegen en bestaande hoofdstukken wijzigen. Het Bestuursorgaan mag hoofdstukken en standpunten herschikken zonder dit ter goedkeuring voor te leggen aan het Congres. Er mag niets veranderd worden aan de tekst van een standpunt, met uitzondering van spellings- en grammaticafouten.
Art. 15 Stemrecht en spreekrecht
Ieder lid heeft stemrecht. Ze worden gedaan bij handopsteking, schriftelijk of elektronisch. Het bureau kan zich hiervoor laten bijstaan door tellers.
Ieder lid kan zich mengen in de debatten. Hiervoor vragen leden het woord of zetten ze zich op de sprekerslijst. De sprekerslijst kan na verwittiging afgesloten worden door het Bureau.
Art. 16 Ordemoties
Een ordemotie gaat altijd over het verloop en de procedures van de bijeenkomst. Ze kunnen worden ingediend op ieder moment van de bijeenkomst en hebben voorrang op het spreekrecht.
§1 Reikwijdte van ordemoties
Ordemoties kunnen bestaan uit, maar zijn niet beperkt tot:
-
het betwisten van wat het Bureau beslist;
-
de onderbreking of verdaging van de bijeenkomst;
-
het sluiten of opnieuw openen van de sprekerslijst;
-
de debatten afsluiten en overgaan tot een stemming;
-
de spreektijd beperken of verlengen;
-
het ontnemen of teruggeven van het spreekrecht;
-
een standpunt of amendement gedeeltelijk stemmen;
-
het afzetten van één of meerdere leden van het Bureau.
Het Bureau beslist over de ordemoties, maar haar beslissing kan worden aangevochten met een stemming. Er kan slechts eenmaal gestemd worden bij ordemotie over eenzelfde aangelegenheid.
Een ordemotie die aanvaard wordt door het Bureau of wordt goedgekeurd via een stemming, noemen we een gedragen ordemotie.
§2 Compromisvoorstellen
Via een gedragen ordemotie kan de beslissing over een (deel van een) standpunt of amendement (en bijgevolg over het hele standpunt) worden doorgeschoven naar het einde van de bijeenkomst, om de indieners van de amendementen de kans te geven een compromis voor te leggen aan het Congres. Indien dit voorstel geen meerderheid haalt, kan er alsnog gestemd worden over de oorspronkelijke tekst.
§3 Onrechtmatig gebruik van ordemoties
Het onrechtmatig gebruik van een ordemotie door een lid kan resulteren in het ontnemen van het recht om ordemoties in te dienen tijdens het verdere verloop van de bijeenkomst én het ontnemen van spreekrecht tijdens de debatten over het behandelde standpunt voorafgaand van een eerdere waarschuwing.
Titel V: Provinciale Verbonden
Art. 17 Lidmaatschap van het provinciaal verbond
Leden maken deel uit van het provinciaal verbond waar hun lokale afdeling of indien ze geen lokale afdeling hebben toegewezen gekregen de woonplaats gelegen is.
Art. 18 Oprichting van het provinciaal verbond
Per provincie wordt een provinciaal verbond van rechtswege erkend.
Art. 19 Structuur van het provinciaal verbond
Het provinciaal verbond bestaat uit een Bestuursorgaan en Algemene Vergadering.
§1 Bestuursorgaan
De Voorzitter van het Bestuursorgaan wordt verkozen door alle leden van het provinciaal verbond. Deze verkiezing wordt georganiseerd door Jongliberalen vzw. De Voorzitter stelt het Bestuursorgaan samen en legt deze ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering.
§2 Algemene Vergadering
De Algemene Vergadering van provinciale verbonden bestaat uit alle afgevaardigde leden van de lokale afdelingen die zich binnen de grenzen van het provinciaal verbond bevinden. Provinciale verbonden kunnen dit zelf invullen via hun statuten.
Art. 20 Werking van het provinciaal verbond
De werking van provinciale verbonden wordt verder geregeld door de statuten van het provinciaal verbond. Deze worden door zowel de Algemene Vergadering van het provinciaal verbond als de Algemene Vergadering van Jongliberalen vzw goedgekeurd.
Art. 21 Doel van het provinciaal verbond
Het doel van het provinciaal verbond is om de werking van lokale afdelingen te ondersteunen, samenwerking over gemeentegrenzen te bevorderen en nieuwe lokale afdelingen helpen bij de oprichting.
Titel VI: Lokale Afdelingen
Art. 22 Lidmaatschap van lokale afdeling
Leden kunnen zich aansluiten bij een, door de Algemene Vergadering erkende, lokale afdeling. Een lid kan slechts bij één lokale afdeling stemgerechtigd zijn.
Art. 23 Oprichting van lokale afdeling
Om een lokale afdeling op te richten dienen er drie stichtende leden te zijn. Er kan slechts één lokale afdeling zijn per grondgebied.
Lokale afdelingen krijgen modelstatuten, voorzien door het Bestuursorgaan. Lokale afdelingen kunnen eigen statuten opstellen indien deze in overeenstemming zijn met de Statuten en Huishoudelijk Reglement van Jongliberalen vzw. Alle statuten en statutenwijzigingen voor lokale afdelingen dienen door de Algemene Vergadering te worden goedgekeurd.
Art. 24 Erkenning van lokale afdeling
Lokale afdelingen vragen hun erkenning aan bij de Algemene Vergadering door hun erkenningsdossier in te dienen bij de Secretaris-Generaal. Zij dienen aan de volgende erkenningsvoorwaarden te voldoen:
-
de doelstellingen van de vereniging onderschrijven;
-
in regel zijn met de Statuten en Huishoudelijk Reglement;
-
minstens drie leden hebben;
-
tweejaarlijkse verkiezingen organiseren;
-
vergaderingen en activiteiten zijn opengesteld voor alle leden van Jongliberalen.
De Secretaris-Generaal gaat na of de voorwaarden zijn vervuld en legt de erkenning met diens advies ter stemming voor aan de Algemene Vergadering.
Art. 25 Stopzetting of schorsing van lokale afdeling
Een lokale afdeling met minder dan drie leden verliest van rechtswege haar erkenning. De Algemene Vergadering kan overgaan tot de ontbinding van een lokale afdeling indien geen actieve werking kan worden aangetoond.
Een lokale afdeling kan worden geschorst door de Algemene Vergadering indien ze haar verplichtingen niet naleeft, waarbij het haar rechten als lokale afdeling verliest.
Art. 26 Lidgeld en toelage
§1 Inning van het lidgeld
Lidgelden worden geïnd door Jongliberalen vzw en worden niet gedeeltelijk of volledig doorgestort aan de lokale afdelingen.
§2 Opstartoelage
Een nieuwe lokale afdeling kan eenmalig een opstarttoelage van 150 euro aanvragen.
§3 Evenemententoelage
Elke lokale afdeling heeft recht op een jaarlijkse evenemententoelage van 200 euro, aangevuld met 2 euro per lid. Een lokale afdeling kan voor een evenement maximum 50% van de totale jaarlijkse evenemententoelage aanvragen. Alle onkosten dienen bewezen te worden.
Titel VII: Geschillen en tucht
Art. 26 Eerste aanleg
In eerste aanleg is het Bestuursorgaan bevoegd. De geschillencommissie wordt voorgezeten door de Secretaris-Generaal en twee bestuursleden. Deze worden via loting bepaald.
In het geval dat een geschil zich voordoet binnen het Bestuursorgaan, treedt de Algemene Vergadering op in eerste aanleg. Indien de Secretaris-Generaal klager of beklaagde is, zit een ander Bestuurslid de geschillencommissie voor.
Art. 27 Tweede aanleg
In tweede aanleg is de Algemene Vergadering bevoegd. De geschillencommissie wordt voorgezeten door de Secretaris-Generaal en vier leden van de Algemene Vergadering. Deze worden via loting bepaald, bestuursleden worden uitgesloten.
In het geval dat een geschil zich voordoet binnen het Bestuursorgaan, treedt de Algemene Vergadering op in tweede aanleg, behoudens dat de leden van de geschillencommissie in eerste aanleg niet opnieuw mogen zetelen in de geschillencommissie in tweede aanleg. Indien de Secretaris-Generaal klager of beklaagde is, zit een ander Bestuurslid de geschillencommissie voor.
Art. 28 Verloop van een geschillencommissie
§1 Opstart van een procedure
Een lid kan door middel van een (elektronisch) schrijven gericht aan de Secretaris-Generaal een geschil aanhangig maken. De Secretaris-Generaal stelt daaropvolgend een geschillencommissie samen, waarna de klager en beklaagde schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de start van de geschillenprocedure met de vraag om (eventuele) bewijsstukken aan te leveren. Alle partijen krijgen inzage in de geleverde bewijsstukken.
§2 Horen van de klager en beklaagde
De klager en beklaagde worden elk uitgenodigd voor een individueel gesprek met de geschillencommissie. Zij kunnen eventueel worden bijgestaan door een raadsman, alsook de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon indien gewenst. Alle leden wiens belangen (mogelijk) zijn geschaad hebben het recht gehoord te worden.
§3 Deliberatie van de geschillencommissie
De geschillencommissie, na het horen van alle partijen, gaat over tot een beslissing. Beslissingen van de geschillencommissie worden met een gewone meerderheid genomen. Deze beslissing kan bestaan uit:
-
seponeren;
-
een bemiddelaar aanstellen;
-
tuchtsanctie(s) opleggen.
De geschillencommissie maakt haar gemotiveerde beslissing schriftelijk over aan alle partijen.
De klager en beklaagde worden van elke deliberatie uitgesloten.
§4 Behandelingstermijn door de geschillencommissie
De geschillencommissie dient binnen de twee maanden na het ontvangen van het geschil een beslissing te nemen. Indien er beroep wordt aangetekend wordt de behandelingstermijn met één maand verlengd.
§5 Beroep
Elke partij kan binnen de twee weken na ontvangst van de beslissing van de geschillencommissie een gemotiveerd beroep aantekenen bij de Secretaris-Generaal. Het beroep is opschortend tenzij de geschillencommissie in eerste aanleg anders beslist.
§6 Discretieplicht
Leden van geschillencommissies hebben discretieplicht. Bij schending van de discretieplicht kunnen er tuchtsancties worden opgelegd door het Bestuursorgaan.
Art. 29 Tuchtsancties
Een tuchtsanctie kan bestaan uit:
-
een verwittiging;
-
een blaam;
-
de ontzetting uit mandaten;
-
verbod om deel te nemen aan activiteiten;
-
de schorsing van het lidmaatschap voor maximaal één jaar;
-
de uitsluiting van de vereniging.
Voor de uitsluiting van de vereniging is er een tweederdemeerderheid nodig binnen de geschillencommissie. De Algemene Vergadering bekrachtigt een beslissing tot uitsluiting van de vereniging indien er geen beroep is aangetekend na het verstrijken van de beroepstermijn in eerste aanleg.
Titel VIII: Aanvullende bepalingen
Art. 30 Goedkeuring van de begroting
Een voorstel van begroting wordt door de Penningmeester ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering voor het einde van het jaar voor de inwerkingtreding van de begroting. Indien de begroting niet wordt goedgekeurd voor het einde van het jaar, wordt ze op de eerstvolgende vergadering opnieuw behandeld.
Art. 31 Inwerkingtreding
Dit Huishoudelijk Reglement werd aangenomen op de Algemene Vergadering van 25/09/2025 en vervangt het Huishoudelijk Reglement van 02/06/2005.



